Jirko, online marketingu se věnujete od roku 2004 a máte vlastní agenturu DIGITAAL. Jak jste se k tomuto oboru dostal?
Původně mě už na škole hodně zajímala tvorby grafiky a webů, takže jsem po dokončení školy a civilky hledal místo v oboru. Tenkrát se otevřela pracovní pozice grafika/marketéra v jedné velké cestovní kanceláři a přišlo mi super spojit vášeň pro marketing s cestováním. V oboru cestovního ruchu jsem zůstal asi 9 let a naučil se strašnou spoustu věcí, od online marketingu, přes organizaci veletrhů, sazbu katalogů, odbavování letadel apod. Prostě velká životní škola, ze které těžím dodnes. A právě v cestovním ruchu jsem hodně přičichl k marketingu na sociálních sítích, kde jsem zůstal dodnes. Ale už pod hlavičkou DIGITAALu.
Když se rovnou vrhneme do oblasti sociálních médií – která jsou podle vás aktuálně na vzestupu a firmy je začínají poptávat stále více? Co si myslíte o TikToku a vidíte v něm potenciál i pro finanční instituce nebo finanční poradce?
Velký zájem ze strany klientů je určitě o Linkedin. Ale možná obecně o sociální stě jako takové. Firmy si začaly uvědomovat, že bez nich to prostě nejde, protože mladší generace na nich vyrůstají, to je jejich svět a když je chtějí oslovit třeba s nabídkou zaměstnání, musejí tam být. Linkedin, jak jsem říkal, zažívá velký zájem, díky jeho vysoké vyspělosti a relevanci kontaktů pro HR a business. A TikTok? Ten se těší velkému zájmu mladých lidí a dětí, firmy ho začínají objevovat, ale jeho velká chvíle teprve přijde. Na druhou stranu je to velká šance pro lidi z financí, strojírenství, marketingu tam být od začátku a postupně na téhle síti vyrůst. Za mě je to skvělý kanál, jak oslovit a edukovat mladou cílovku.
Je podle Vás už Facebook za zenitem, anebo v rámci marketingového mixu jako reklamní platforma funguje stále dobře?
No, Facebook je takový evergreen. Za zenitem ještě pořád není, protože je to největší sociální síť. Ale neroste tak dramaticky, jako jiné sítě. Řekl bych, že populace na FB stárne a mladší lidi se přesouvají jinam. Já sám za sebe říkám, že není lepší síť než Linkedin, ale Facebook má stále silné místo v komunikačních mixech. Z pohledu HR na Facebooku děláme velmi úspěšné náborové kampaně na výrobní pozice a tam je zatím jeho role neotřesitelná.
Specializujete se na Linkedin a v rámci Colors Of Finance povedete Linkedin trénink (nejen) pro finanční profesionály. Jaké jsou výhody Linkedinu oproti jiným sociálním sítím a proč by si ho měl založit každý, kdo to chce v byznysu někam dotáhnout?
V roce 2016 jsem dělal takovou první infografiku velikosti českého Linkedin. V té době bylo něco kolem 620 tis. účtů. Dnes 2 miliony. To je velký nárůst. Tím hlavním ale je, že je to síť profesionálů. Najdete tady majitele, Cline manažery, lidi z HR, marketingu, obchodníky. Ti sdílejí své postřehy a zkušenosti z praxe a je velmi jednoduché je najít a oslovit. Když se naučíte Linkedin využívat, ušetří vám to plno času hledáním mailů a přímých kontaktů na decision makery, protože si je prostě najdete sami a rovnou je oslovíte. A to funguje.
Dá se říct, že je český „Linkedin rybníček“ stále malý a je specifickou platformou stejně jako například Twitter? Kam se podle Vás bude Linkedin v budoucnu vyvíjet?
Myslím, že Linkedin je ještě pořád specifickou sítí, ale ne tak, jak Twitter. Osobně bych řekl, že covidové období růst, a především aktivitu lidí na Linkedin dost eskalovalo. Je ještě větší procento těch, kteří na síti jen sledují a nejsou aktivní, ale vnímám obrovský posun za těch cca 6 let v tvorbě obsahu a osobního brandu uživatelů. Linkedin bude stále více suplovat klasické CV a pracovní portály a stane se běžnou součástí práce náborářů a lidí z vysokého managementu. Ti budou síť využívat jak pro osobní branding, tak ale hlavně pro brand samotné společnosti, protože je běžné, že uchazeči o zaměstnání sledující čím dál více lídry firem na sítích a podle toho si zaměstnavatele vybírají.
Jaké nejčastější komunikační „faily“ na Linkedinu vídáte? Existuje nějaký úzus, jaké typy příspěvků jsou pro tuto platformu vyloženě nevhodné případně jsou Linkedinem penalizované?
Tohle téma se na Linkedin dost řeší. Často můžete číst o tzv. facebookovatění sítě, tedy sdílení příliš osobního obsahu. Na to tradiční uživatelé LIN nebyli zvyklí. Neřekl bych ale, že je to fail. Dříve se hodně dělo to, že lidé sdíleli obsah bez nějakého kontextu, třeba jen url se článkem. To už dnes nevidím. Podle mě ti, kteří chtějí svůj nebo firemní brand skrz své jméno podpořit, už mají znalosti a umějí se sítí pracovat. Já osobně bych se držel zpět se soukromým obsahem, pokud není vysloveně spojený s pracovním životem. Co se týče penalizace obsahu ze strany platformy, to už je jiná věc. Existují tady algoritmy, které snižují dosahy příspěvků. Například sdílení odkazu na externí web sníží dosah postu. Pouhé přesdílení jiného postu snižuje dosah nebo to, když někoho označíte a on v nějaké době na post s označením nereaguje. Linkedin má obecně rád to, když si posty uživatel čte, takže délka času nad postem, komentáře nebo klikání na carousel dosah naopak zvyšují.
Máte nějakou zajímavou case study, jak pomohl Linkedin rozhýbat byznys některému z Vašich klientů?
Nebudu chodit daleko a zmíním třeba naše HRko. Festival HR řešení a HR párty v Ostravě. Náš marketing je založen téměř výhradně na Linkedin a tzv. social sellingu a každý rok se nám podaří naplnit celý prostor a akci vyprodat ještě před začátkem akce. Nebo Logistics Ride, další akce z oboru logistiky, na kterém se podílíme posledních 5 let. Na Linkedin hodně děláme HR komunikaci a tady to v náborech pomáhá strojírenským nebo farmaceutickým firmám.