Mojmír Kramný: holver vždy stál na silných vztazích a osobní podpoře

28. 09. 2022 | Rozhovory

Mojmír Kramný, ředitel a jednatel holveru, se v letošním ročníku Colors of Finance zúčastní panelové diskuze Stávající klient nad zlato, kde nám představí svůj osobitý přístup ke klientům, který je především založen na silných a osobních vztazích. V rozhovoru nám Mojmír představí své začátky ve finančním světě, shrne aktuální situaci v holveru a na závěr nám doporučil knihu k přečtení, podcast k poslechu a dokument k shlédnutí.

Mojmíre, společnost holver je na trhu už 20 let. Specializujete se na investice, pojištění a úvěry. Jaká byla Vaše cesta na pozici CEO a jaké cesty osudu Vás zavedli k financím a poradenskému byznysu?

S financemi jsem začal ve svých 20ti letech, kdy jsem si na živobytí vydělával sportem, konkr.ledním hokejem. Když jsem ale viděl své starší spoluhráče jak kolem 35 končí kariéru a nemají kvalifikaci pro následnou práci, řekl jsem si, že s tím začnu něco dělat. Kamarád mě přivedl k financím, já se postupně naučil řemeslu a začal vydělávat. Postupem času jsem si našel velkou zálibu v úvěrech a krom poradenské praxe jsem tu a tam školil distribuční sítě v oblasti obchodních dovedností. Tyto zkušenosti jsem následně využil v holveru, jako produktový specialista v úvěrech. Časem jsem začal fušovat do rozvoje obchodních nástrojů a vznikl z toho metodický srovnávač úvěrů a obchodní platforma finanční studio. Založil jsem s kolegy také konferenci Colors of Finance, původně připravovanou jako vzdělávací akci pro obchodníky holveru, následně rozvinutou do největší otevřené networkingové události pro finanční profesionály. Rostl jsem tedy s každým novým projektem, bavil mě obchod a chtěl jsem posouvat věci kupředu. Vysloužil jsem si díky tomu ostruhy a vystoupal v holveru až na pozici CEO.

Jaká byla první polovina roku 2022 v holveru? Jaké produkty a služby Vaši klienti nejvíce poptávají? V jakých segmentech se Vám nejlépe dařilo?

Celkově jsme v prvním půlroce, i přes padající objemy v úvěrech, dosáhli o něco vyššího obratu než v polovině loňského roku. Produkci nám vyvažuje především segment pojištění.

V hypotečních úvěrech jsme za první půlrok zaznamenali -35 % propad, v úvěrech u stavebních spořitelen naopak více než 100% nárůst, celková bilance -30 %. Tento výsledek je však naředěný slušným prvním kvartálem. Aktuálně vnímáme stabilizaci poklesu a v první polovině příštího roku čekáme postupné oživení produkce úvěrů.

V životním pojištění máme nárůst více než 30 %. U neživota se přibližujeme objemům životního pojištění, což stabilizuje celková čísla v dlouhodobém horizontu.

V investicích pak rosteme v prvním půlroce o 10 % a hledáme do svých řad novou tvář, která posune celý segment dále kupředu…

Zaznamenali jste nějaké změny v chování klientů? Jak reagovali na válku na Ukrajině, poklesy na trzích a vysokou inflaci – museli Vaši poradci více s klienty komunikovat a vysvětlovat, jak se chovat?

Samozřejmě, někteří klienti panikaří, jiní vyčkávají, z médií se na ně každý den valí tučná porce negativních zpráv a potřebují informační hygienu a péči. Poslední roky jsou opravdu zátěžovým testem, loni neměl nikdo na servis čas, letos by se všichni o klienta přetrhli. Pokud si neumím poručit a neudělám si čas na pravidelný servis, nemůžu čekat, že v těžkých časech budu pro klienta vyhledávaným a vítaným odborníkem. Vše je o lidech, o přístupu a odbornosti.

V holver se hodně specializujete na digitalizaci a nové technologie. Jaké novinky jste uvedli tento rok a jak poradcům pomáhají v jejich práci?

Myslím, že tolik prostoru v článku nemáte ;-). Shrnul bych to takto… holver byl vždy postaven na silných vztazích a osobní podpoře, technologie pro nás byla vždy standardem, ne klíčovou vizí. V posledních letech se ale celý fintech posunul mílovými kroky a my chtěli být součástí inovací. Vsadili jsme proto na spolupráci s těmi nejlepšími dodavateli na trhu a vytvořili systém, který propojuje CRM funkce a obchodní nástroje do jednoho. Vše se nám podařilo nasadit letos v únoru, během pouhého půl roku příprav a ve zbytku roku dopilovat na úroveň našich největších konkurentů. Máme tedy nejmladší systém na trhu, postavený na moderní technologii a nyní jsme my připraveni udávat směr.

Jak si v holver vybíráte nové poradce? A jaké by podle Vás měl mít správný finanční poradce kvality, hodnoty a znalosti?

Poradce si nevybíráte vy, poradce si vybírá vás, stejně jako si klient vybírá svého poradce. Co se týče kvalit, pro mě jsou nejdůležitější dvě věci, odbornost a morální stránka člověka. Tedy to, aby poradce skutečně ovládal řemeslo a aby měl dost morálních zásad na to, že umí upřednostnit zájmy klienta před svými vlastními. Sekundárně bych pak určitě hledal do týmu někoho, kdo má trochu digitální mindset, protože jde dnes v podstatě o nezbytnost.

Co plánujete na následující období – kam dál se chcete posouvat, na co se více specializovat?

Chceme se hodně zaměřit na vzdělávání (odbornost, osobní rozvoj, digi), lepší práci s klientem v kombinaci s klientskou zónou a aktuálními daty z našeho systému, rozvoj obchodních nástrojů a kvalitní reporting pro zpětnou vazbu, vyhodnocení kvality a další posun.

Kde sbíráte inspiraci – dáte nám tip na zajímavou knížku, film nebo třeba podcast, který pravidelně posloucháte?

Mohu doporučit třeba Radikální otevřenost od Kim Scott, osobně jsem se s knihou hodně ztotožnil a spoustu věcí mě inspirovalo. Z podcastů si rád poslechnu Myšlení finančníků od Michala Doubka, který si zve pravidelně zajímavé hosty z řad lídrů finančního trhu. Baví mě poslouchat jejich životní příběhy a inspiruje mě to v tom, že žádný cíl není příliš velký… Jako zapálený Applista a fanda do technologií pak občas zkouknu Petra Máru nebo Filipa Dřímalku. Z filmů, resp. dokumentů mě dostalo Poslední představení, o éře Bulls, chemii uvnitř týmu a také poučení o tom, jak maličkosti ovlivňují výsledek.

Mohlo by vás zajímat