Štefan Tillinger: Bez digitalizace si dnes finančně-poradenský byznys nelze vůbec představit

5. 10. 2022 | Rozhovory

V rámci České republiky je OK HOLDING na 2. místě, co se týče předepsaného pojistného plnění. Jaké jsou aktuální trendy v pojišťovnictví? Ve kterých segmentech se skupině nejvíce daří a které oblasti stagnují? Kam se posunul finančně-poradenský trh v průběhu let? Nejen o tom jsme si povídali se Štefanem Tillingerem.

Štefane, jste předsedou představenstva společnosti OK KLIENT a zároveň se podílíte na strategickém rozvoji uskupení OK Holding. V jakých segmentech se Vám za poslední půl rok nejvíce dařilo, kde naopak méně?

V OK KLIENT to bylo především o dvou oblastech – pojištění a investice. Co se týče pojistných produktů, tam rosteme dvouciferným tempem oproti stejnému období minulého roku ve všech oblastech. Těmito oblastmi je myšleno pojištění životní, majetkové i pojištění motorových vozidel. U investic budeme do konce roku atakovat růst 50 %. Kde se naopak nedaří, jsou úvěry. Zde zaznamenáváme pokles o 50 %, což je způsobeno situací na trhu.

OK KLIENT je broker pool pro finanční poradce, Vy zde působíte bezmála 7 let. Kam se finančně poradenský byznys za dobu Vašeho působení posunul?

Za dobu mého působení se toho v tomto odvětví stalo opravdu hodně. Pro mě zásadní změnou bylo především „utahování šroubů“ a čím dál silnější regulace ve všech oblastech našeho působení ze strany ČNB. Řada lidí odešla a dle mého názoru je to naprosto správně. Služba pro klienta je díky tomu alespoň o něco kvalitnější.

U finančního a investičního poradenství jste zastáncem spíše honorovaného poradenství, provizního, nebo kombinace obojího? Jak nejčastěji pracují Vaši finanční poradci a jakým směrem se v tomto ohledu poradenský byznys vyvíjí?

Všichni jistě známe současnou situaci v ČR. Poradci preferují poradenství, které je ohodnoceno přímo provizí. Tento trend bude hrát ještě dlouhá léta prim a jen pomalu se bude miska vah obracet k poradenství, které poradci zaplatí přímo klient. Konkrétně v OK KLIENT máme systém nastaven formou provizního poradenství. V případě, že za námi přijde poradce nebo obchodní skupina, která chce využít i možnost honorovaného poradenství, musíme si být jisti, že je jejich kvalifikace dostatečně vysoká na to, aby si něco podobného mohli dovolit. Zodpovědnost za ně neseme tak jako tak.

Co poradenský byznys a digitalizace? Bez moderních nástrojů a technologií by to dnes už nešlo. Jak je na tom OK Klient?

Bez digitalizace si dnes finančně poradenský byznys nelze vůbec představit. Moderní nástroje využívejme, ale nesnažme se na ně přenést veškerou zodpovědnost a know how poradců. V OK KLIENT a vůbec v celém OK HOLDINGU investujeme do IT nemalé prostředky. Samozřejmě máme každoročně naplánován harmonogram našeho IT vývoje, a ještě do konce roku spouštíme celou řadu zajímavých novinek, o kterých budeme informovat a budeme je také prezentovat minimálně na našich sociálních sítích. Věřím, že to ocení naši stávající poradci i skupiny obchodníků, které tímto chceme oslovit.

OK HOLDING patří s předepsaným pojistným cca 6,5 mld. Kč mezi TOP 3 pojišťovací makléře v ČR. Vy sám se pojišťovnictví dlouhodobě věnujete, prozradíte nám nějaké trendy v pojišťovnictví, nebo zde platí, že se jedná spíše o konzervativní byznys? Jaké produkty klienti nejvíce poptávají?

Za mě by bylo určitě vhodnější tento byznys nazvat spíše jako stabilní. Pojistitelé se stále snaží neustále přizpůsobovat své produkty, ale hlavně reagovat na nové situace, které mohou nastat. Vznikají nová rizika, vznikají nové produkty. Jaké produkty jsou u nás ty nejoblíbenější? V retailu je to určitě o neživotním pojištění. V tom jsou Češi unikátem z celé Evropy. Raději si pojistí auto, než by si kvalitně ošetřili životní rizika. V korporátním pojištění stále roste poptávka po speciálních rizicích jako jsou pohledávky nebo kybernetika! Jen bych si dovolil doplnit, v rámci ČR je OK HOLDING na místě 2., co se týče předepsaného pojistného.

Můžete nám prozradit, jaké novinky plánujete v OK Klient na následující období? Na čem aktuálně pracujete?

V říjnu proběhne grafická úprava našich srovnávačů a sjednávačů autopojištění a retailového neživota. Zároveň v nich budou nasazeny nové funkce. Interní systém nabídne obchodníkům možnost si pro své zákazníky vytvořit klientské zóny, díky kterým se bude moci vždy podívat, co má v rámci OK KLIENT sjednáno. Na propojení obchodníka a klienta v rámci celého IT procesu klademe velký důraz a budeme na něm usilovně pracovat.
Do konce roku spustíme také srovnávač a sjednávač cestovního pojištění. Již v průběhu roku 2022 jsme posílili personální obsazení naší centrály tak, abychom obchodníkům nabízeli maximální komfort.

Kde sbíráte inspiraci – dáte nám tip na zajímavou knížku, film nebo třeba podcast, který pravidelně posloucháte?

Velmi často cestuji automobilem a odlehčením během cesty jsou pro mě v poslední době podcasty. U Kulatého stolu hraje prim. Super hosté, super témata.

Co se Vám vybaví, když se řekne „Colors of Finance“?

Je těžké vypíchnout jednu věc, kterou by mi událost Colors of Finance vybavila. Jsou to za mě úžasné prostory, ve kterých člověk zjistí řadu novinek a trendů.

Proč by si návštěvníci neměli nechat uniknout konferenci Colors of Finance?

Kde jinde se můžete na Moravě a ve Slezsku potkat s takto velkým počtem zástupců externího obchodu, finančních institucí a poradců na jednom místě?

Mohlo by vás zajímat